Latihan Pusat Sempena Pertandingan Robotik Kebangsaan (NRC) Negeri Perak

Tahun lepas, Pasukan Robotik Malaysia dianugerahkan sebagai Juara Keseluruhan dalam World Robotic Olympiad (WRO) 2012 .Terarkan Pasukan Robotik Malaysia. Kalau tak silap saya, Malaysia menyertai pertandingan WRO sejak tahun 2003. Dalam 10 kali penyertaan, Malaysia is the champion for three times.  We beat Russia, Korea, US, China, Singapore, etc. Brovo, rite?
IMG_0006
Angan-angan saya, team Robotik Clifford boleh masuk sampai ke WRO. Tahun lepas, kami tersangkut di peringkat kebangsaan. Harap2 tahun ni, nasib kami lebih baik, dapat melepasi saringan peringkat negeri dan kebangsaan, seterusnya menyertai pertandingan robotik di pentas antarabangsa (cewahhhh…..!!!)
Bagi merealisasikan impian, pada 18 April 2013, kami menyertai latihan pusat. Trainer daripada syarikat Sasbadi menerangkan peraturan pertandingan dan mengajar skil-skil yang patut dikuasai oleh peserta NRC. Taklimat ni, diadakan di MCKK.
IMG_0002
Antara sekolah yang menyertai taklimat tersebut adalah Malay Collage Kuala Kangsar (MCKK) dan SMK Raja Perempuan Kelsom (RPK) . Both school adalah musuh tradisional Clifford. Pelajar MCKK pakai t-shirt hitam, manakala 3 orang pelajar perempuan tu, adalah pelajar RPK.
MCKK adalah team yang sangat kuat, sebab mereka mempunyai kelebihan dari segi peralatan robotik. Dikatakan, tahun lepas MCKK telah membelanjakan berpuluh ribu untuk membeli kit robotik, dan tahun ni mereka menambah kit robotik sedia ada lagi. (untung la dapat Old Boys yang kaya dan dermawan). SMK RPK pula, walaupun baru pertama kali menyertai NRC, tapi mereka terkenal dengan sikap yang sangat rajin. Pelajar RPK sanggup bermalam di sekolah berhari-hari untuk menyiapkan sesuatu projek.
Team Clifford, walaubagaimanapun tak boleh kalah dengan MCKK dan RPK. Kita mesti menang!!!
IMG_0004
Ini la robot yang dibuat semasa Latihan Pusat. Tapi robot ni belum siap sepenuhnya. Saya harap sangat sebelum hari pertandingan, robot yang dicipta dapat menyelesaikan task yang diberikan dengan baik dan dapat markah tertinggi.