Mewajarkan Pengagihan Makanan Kepada Golongan Kurang Bernasib Baik

Syukur alhamdulillah kita dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia. Malaysia adalah sebuah negara yang aman damai dan membangun. Kesejahteraan negara kita bukan sahaja memberi peluang kepada rakyat belajar dan bekerja tetapi dapat mengelakkan kita daripada kebuluran. Setiap hati kita menjamu makan makanan berkhasiat dan menjalani gaya hidup yang sihat.




Bagaimanapun,  bukan semua orang bertuah seperti kita. Congo, Liberia, Burundi adalah tiga negara yang paling miskin di dunia. Harga makanan di sana sangat mahal, menyebabkan golongan yang berpendapatan rendah tidak mampu untuk membeli makanan berkhasiat. Mereka kekurangan sumber protein seperti daging, ayam dan ikan. Kesannya, ramai penduduk yang menghadapi malnutrisi dan penyakit kekurangan zat. Oleh itu, adalah wajar bagi kita untuk mengagihkan makanan kepada golongan yang kurang bernasib baik di sana.


Di negara kita, mungkin juga terdapat segelintir golongan yang sangat miskin sehingga tidak mampu untuk membeli makanan berkhasiat. Contohnya golongan gelendangan yang hidup meminta sedekah dan ehsan daripada orang awam. Mereka bukan sahaja tiada tempat tinggal malah tiada wang untuk membeli makanan berkhasiat.

Bantulah golongan gelendangan ini dengan menyumbangkan makanan kepada mereka. Jika mereka makan makanan berkhasiat, InsyaAllah mereka mempunyai tenaga yang cukup untuk berkerja dan menyara keluarga mereka. Secara tidak langung, dengan mengagihkan makanan kepada golongan miskin, dapat membantu meningkatan tahap sosiol ekonomi mereka.



Soalan HOTs?
Adakah ibadah korbon semasa Hari Raya Aidiladha membantu mengagihkan makanan kepada golongan yang kurang bernasib baik?




Photobucket