Rindu Pada Kampung

Pagi tadi saya baru beli tiket untuk balik raya. Mahal giler. Tapi nasib baik ada lagi. Kemudian survey tiket balik kampung pada bulan puasa. Tapi tak dapat harga yang berkenan di hati. Harap-harap nanti MAS, Air Asia atau Malindo ada jual tiket harga murah. Saya rinda pada mak dan bapak. Saya rindu pada rumah, rindu pada kucing, dan rindu pada gelagat anak buah.


Tahun ini, akan jadi sambutan raya saya yang terpendek. Dah tak dapat nak sambut raya panjang-panjang dengan famili. Nak kata ape, saya dah tercampak menyeberangi Laut Cina Selatan. Rasa macam menyesal pun ada kadang-kadang. Tapi dah tak boleh patah balik. :( Sekarang ni, sekadar dapat melihat gambar dan mendengar cerite aje la. Nak jumpe selalu dah payah.


Gambar di bawah ni, gambar anak-anak buah pada sehari sebelum hari raya tahun lepas. Hari masak lemang. Kononnya meraka la yang berkerja keras memasukkan pulut dalam buluh. Sementara bapak-bapak mereka bakar lemang, kononnya mereka membersihkan halaman rumah. Sebelah malam baru ladapat main.




  







Saya nak balik kampung!!!