Madenjit Singh- 10 finalis Global Teacher Prize

Madenjit Singh- 10 finalis Global Teacher Prize. Global Teacher Prize adalah satu program pengiktirafan kepada guru seluruh dunia anjuran Yayasan Varkey yang disampaikan semasa Forum Pendidikan dan Kemahiran Global di Dubai pada 15 Mac 2015.


Global Teacher Prize


Madenjit berasal dari Malaysia, dan sekarang mengajar salah sebuah sekolah selian SOL 24/7 di Timor Leste.

Beliau menubuhkan sebuah NGO bernama SOL 24/7 (bermaksud Science of Life Study 24/7) pada tahun 2010. Pertubuhan ini menawarkan latihan dua tahun secara percuma kepada belia yang kurang berkemampuan. Setiap pelajar lelaki yang ingin mengikuti latihan di sekolah seliaan SOL 24/7 perlu membawa saudara perempuan atau pelajar perempuan lain sebagai syarat kemasukan bagi memastikan keseimbangan jantina. Setiap pelajar memainkan peranan dalam membina dan mengekalkan sekolah, memasak, mengajar kelas dan menjalankan khidmat masyarakat. Program ini mengajar Bahasa Inggeris, kemahiran komputer, perakaunan dan kepimpinan selain subjek-subjek lain.  Graduan digalakkan untuk mengajar di sebuah sekolah SOLS di negara lain.


Organisasi ini sekarang beroperasi di 185 buah sekolah diperkampungan kecil  di 5 buah negara. Lebih daripada 100,000 belia telah lulus dari sekolah SOLS  24/7. Madenjit dan NGO beliau telah memenangi beberapa anugerah dan telah dijemput untuk berkembang ke negara-negara lain. Madenjit telah diberi penghormatan oleh Pengasas Berjaya Corporation, Tan Sri Dato 'Sri Vincent Tan, dan Malaysia Yayasan yang lebih baik sebagai Personaliti Tahun 2012.


Selain daripada itu, Madenjit telah merekabentuk suatu teknik pengajaran dan pembelajaran yang membantu pelajar tanpa mengira usia untuk membaca,  menulis, bercakap dan memahami asas bahasa Inggeris dalam 3 hingga 6 bulan. Program ini telah diajar kepada 350 guru sekolah awam di Kemboja dan juga di sekolah-sekolah awam di Timor Leste seliaan SOL 24/7



sumber