Apakah ChatGPT?

Sejak akhir-akhir ini, viral di facebook dan telegram tentang Chat GPT. Tapi apakah ChatGPT?  Mula mula saya sangka, Chat GPT cuma boleh digunakan untuk generate karangan, rupa-rupanya lebih lagi. Sistem ini boleh tolong generate kajian tindakan juga. Dengan kata lain, lebih advance daripada engin carian Google Search. Cubalah. Menarik sangat.

Open AI Chat GPT

Chat GPT adalah pelantar kecergasan buatan ( Open Artificial Intelligent, AI). GPT adalah singkatan kepada Generative Pretrained Transformer. Kecerdasan Buatan (AI) merujuk kepada simulasi kecerdasan manusia dalam mesin yang direka untuk berfikir dan bertindak seperti manusia. Sistem AI menggunakan algoritma, model statistik dan teknik lain untuk melaksanakan tugas seperti mengecam pertuturan, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah, selalunya dengan tahap kecerdasan dan keberkesanan seperti manusia. Matlamat utama AI adalah untuk mencipta sistem yang boleh melaksanakan tugas yang biasanya memerlukan kecerdasan manusia, seperti persepsi, penaakulan, pembelajaran dan pemprosesan bahasa semula jadi. 

Setakat ini, ChatGPT masih lagi percuma, dan Chat GPT sangat mudah digunakan. Ia mempunyai paparan seperti Chatbot. Setelah register, kita bolehlah klik 'try chatgpt'  mula 'bersembang' dengan OAI.


Open AI Chat GPT Kecergasan buatan

Selamat cuba menggunakan ChatGPT.