10 Tabiat Merosakkan Otak

1. Tidak sarapan pagi :
Sarapan pagi penting bagi kesihatan otak. Mereka yang tidak sarapan pagi memiliki kadar gula yang rendah, yang mengakibatkan penyaluran nutrisi ke otak berkurang.

2. Makan terlalu banyak :
Terlalu banyak makan, apatah lagi sekiranya kadar lemaknya tinggi, boleh mnegkibatkan mengerasnya pembuluh darah otak, akibat penimbunan lemak pada dinding dalam pembulu darah. Akibatnya kemampuan kerja otak akan menurun.

3 .Merokok :
Zat yang terdapat dalam rokok yang terisap akan mengakibatkan penyusutan otak secara cepat, serta dapat mengakibatkan penyakit Alzheimer.


4. Mengambil gula berlebihan :
Pengambilan gula yang terlalu banyak atau berlebihan akan menyebabkan terganggunya penyerapan protein dan nutrisi. Akibatnya terjadi ketidaksinambungan gizi yang akan menganggu perkembangan otak.


5. Pencemaran udara :
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam tubuh manusia. Menghirup udara yang tercemar menurunkan penyaluran oksigen ke otak sehingga dapat menurunkan efisiensi otak.


6. Kurang tidur :
Otak memerlukan tidur sebagai 'saat istirahat' dan memulihkan kemampuannya. Kurang tidur dalam jangka waktu lama akan mempercepat kerosakan sel otak.


7. Menutup kepala saat tidur :
Kebiasaan tidur dengan menutup kepala akan meningkatkan konsentrasi zat karbon dioksida dan menurunkan konsentrasi oksigen, yang dapat menimbulkan efek kerosakan otak.

8 Berfikir semasa sakit :
Bekerja terlalu keras atau memaksa untuk menggunakan pikiran ketika sedang sakit dapat menyebabkan  produktiviti otak berkurang serta merosakkan otak.


9.Kurang menggunakan otak :
Berfikir adalah cara yang paling tepat untuk melatih otak, kurangnya stimulasi pada otak dapat menyebabkan pengecutan otak.


10. Jarang berkomunikasi :
Komunikasi diperlukan sebagai salah satu sarana memacu kemampuan kerja otak. Berkomunikasi secara intelektual dapat meningkatkan kemampuan otak. Jarang berkomunikasi akan menyebabkan kemampuan intelektual otak jadi kurang terlatih.



sumber: http://bukan-logika.blogspot.com/