Kepentingan Batu Kerikir di Landasan Kerata Api

Batu kelikir di sepanjang rel kereta api

Di sepanjang rel kereta api, terdapat batu kerikil yang terletak di bawah dan pada samping kanan dan kiri rel kereta api.  Berikut adalah sebab-sebab batu kerikil banyak diletakkan di sekitar landasan keretapi :

1. Penyendal
Batu kerikil pada sekitar rel keretapi adalah  penyendal/penyokong kepada rel kereta api. Lapisan batu kerikil menyokong struktur rel agar menjadi lebih stabil. Maka, keretapi dapat bergerak di atas rel dengan baik dan tidak tergelongsor keluar daripada rel.


2. Menyerap getaran.
Batu kerikil juga berfungsi untuk menyerap getaran (shock absorber) yang terjadi ketika kereta api sedang melalui landasan. Maka gegaran yang terjadi ketika keretapi melintas dapat dikurangkan dan landasan keretapi pun tidak cepat rosak dan boleh digunakan untuk masa yang lama.


3. Mengelakkan hakisan tanah
JIka hujan, air akan mengalir ke tanah. Batu kerikil digunakan untuk memperlambatkan air hujan dari terus mengalir ke tanah. Fungsi ini berperanan untuk mencegah hakisan pada tanah di sekitar rel keretapi. Jika terdapat hakisan tanah, maka kemalangan kereta api mungkin berlaku.


4. Mencegah pertumbuhan tumbuhan
Batu kerikil juga berfungsi untuk menghalang tumbuhan menjalar di sekitar rel. Tumbuhan menjalar di sekitar rel secara langsung atau tidak langsung boleh menyebabkan penggemburan tanah di bawahnya. Hal ini tentunya dapat membahayakan kerana jika tanah di bawah rel tidak stabil maka akan dapat membahayakan perjalanan kereta api dan struktur rel akan tercabut dari tempatnya.









Photobucket