Manisnya Buah Kristal

Pernah makan buah kristal tak? Kalau datang Sarawak, mesti cuba makan buah ni. Kalau tak makan, rugi, sangat, sangat rugi. Isi buah ini jernih macam kristal. Kulitnya tebal dan isinya manis. Rasa buah kristal macam buah laici dan mata kucing. Buah ni adalah buah bermusim, cuma boleh didapati di Borneo sahaja.  Buah krisal ni ada pelbagai saiz, kecil sederhana dan besar. Lagi besar buah kristal, lagi sedap. Kalau teringin nak rasa, boleh beli di Kubah Ria atau Pasar Serikin. Kebanyakkan penjual memborong buah ini daripada Lundu dan Semantan.




Saya suka buah ni, sangat manis. Rasa sekali nak lagi.Kadang-kadang rasa pelik pulak, kenapa di semenanjung tak jual buah ini. Kalau ada petani yang tanam buah ini, mesti untuk besar. Akan laku macam buah rambutan. Sebenarnya, bagi saya buah ini lagi sedap daripada buah laici dan mata kucing. Tapi nak kupas buah ni lain sikit sebab kulitnya tebal dan keras macam kulit ketam. Kena ketuk buah ini pada permukaan yang keras supaya kulitnya pecah. Tak boleh guna pisau yerk.





Harga buah ini sekilo RM10.00-RM14.00. Tapi kalau beli di Lundu, harganya cuma RM7.00 sahaja. Cubalah rasa. Manisnya Buah Kristal Sarawak ni. Mesti puas hati!