Refflesia tuan-mudae di Gunung Gading, Sarawak

Saya mempunyai banyak pengalaman di Gunung Gading. Dalam masa lima bulan,saya telah mendaki Gunung Gading sebanyak tiga kali. Kali pertama, saya pergi ke Gunung Gading bersama fasilitator-fasilitator Minggu Pendaftaran Pelajar Baru (MPPB) Sesi 2014/2015 untuk aktiviti team building.  Cadangnya nak mendaki hingga ke puncak tapi hari hujan dan tanah licin. Jadi kami cuma mendaki separuh jalan je.




Kali kedua saya ke Gunung Gading bersama rakan-rakan pensyarah untuk team buliding anjuran kelab staf. Tujuan kami nak mencari dan melihat bunga reflesia. Tapi yang kami jumpa hanya bangkai bunga reflesia sahaja. Bunga reflesia telah layu beberapa hari sebelum kami datang. Tak dapat tengok bunga reflesia kami mendaki gunung gading sehingga sampai ke kawasan air terjun. Trek untuk sampai ke kawasan air terjun ni agak sukar tapi memang pendakian yang berbaloi. Air terjun gunung gading ni sangat besar. Airnya sangat jernih dan sejuk.


air terjun gunung gading

Kali ketiga saya datang ke Gunung Gading semasa Hari Kemerdekaan. Memang saya rasa sangat merdeka kerana impian untuk melihat bunga pakma @ bunga reflesia tercapai. Kali ini saya datang ke Gunug Gading bertiga sahaja, bersama seorang  housemate dan seorang lagi rakan felo.

Pada mulanya kami hampa sebab tak jumpa bunga reflesia yang dicari tapi nasib baik, dalam perjalanan pulang kami bertembung dengan sepasang pelancong yang sedang ber’posing’ bersama bunga reflesia. Rupa-rupanya bunga reflesia yang dicari tu berada di kaki bukit Gunung Gading je. Lebih kurang 10 minit pendakian sahaja. Pasangan pelancong tu berjaya temui bunga pakma sebab mereka menggupah ranjer untuk menunjukkan lokasi bunga pakma.


bunga pakma ekspidisi gunung gading

Inilah bunga reflesia yang kami temui. Bunga reflesia ini daripada spesis Refflesia tuan mudae. Kalau disemenanjung ada juga bunga reflesia, tapi dari spesis lain. Kebanyakkan refflesia di Perak dan Pahang adalah dari spesis Rafflesia hasselti. Kalau nak tengok Rafflesia hasselti ini, boleh la pergi ke Royal Belum National Park atau Batu Kurau di Perak atau Cameron Highlands di Pahang. Di Kelantan pun ada juga bunga reflesia, iaitu dari spesis Rafflesia kerrii. Bunga Rafflesia kerrii  boleh di dapati di perkampungan orang asli di Sg Brok National Park. Sabah, semestinya ada juga bunga reflesia, bahkan Sabah mengangkat bunga reflesia sebagai bunga rasmi negeri Sabah.


bunga reflesia gunung gading

Ini adalah kulup bunga Refflesia. Kudup bunga reflesia ini mengambil masa 8 hingga 9 bulan untuk matang dan mekar sepenuhnya. Perubatan melayu tradisional dan orang asli menggangkat status kulup bunga reflesia sebagai suatu herba yang amat baik untuk ibu berpantang. Orang asli biasanya mengutip kulup ini untuk dikeringkan. Apabila ia kering, kulup bunga reflesia akan dipotong kecil dan dibuat air rebusan. Air rembusan ini sesuai untuk ibu bersalin kerana dikatakan dapat mengecutkan rahim.

Sebenarnya aktiviti menggutip kulup bunga reflesia ini salah dari segi undang-undang kerana bunga reflesia adalah tumbuhan yang dilindungi. Jadi, jika anda nampak ada orang asli jual kulup bunga reflesia di tepi-tepi jalan, sila jangan beli.


dead reflesia

Bunga reflesia mekar selama seminggu sahaja, kemudian ia akan layu. Apabila ia layu, kelopak-kelopak merah itu akan bertukar kepada warna hitam dan seterusnya mereput. Jadi kalau anda berhajat nak tengok reflesia, pastikan dulu bunga reflesia itu tengah berkembang.

Saya bayangkan semua reflesia bersaiz gergasi, rupanya tidak. Bunga Reflesia yang paling besar adalah daripada spesis Rafflesia arnoldii. Bunga ini terdapat banyak di Pulau Sumatera, Indonesia. Saiz bunga Refflesia tuan muade yang ada di Taman Negara Gunung Gading ni antara 50-70cm sahaja.

reflesia gunung gading

Alhamdulillah, Allah bagi saya rezeki melihat bunga pakma dan melihat keindahan flora dan fauna di Taman Negara Gunung Gading.