Rindunya SMK Clifford Kuala Kangsar

Enam bulan yang lalu saya masih lagi SMK Clifford Kuala Kangsar, menjalani rutin sebagai seorang guru. SMK Clifford sekolah pertama saya mengajar sebagai guru, mungkin juga sekolah terakhir. Sekolah ini sekolah pekan, sekolah ini sekolah primer. Sekolah ini salah satu land mark Kuala Kangsar.


Di sekolah ini, setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat ada perhimpunan. Kerap kan. Hari Isnin perhimpunan rasmi, hari Rabu perhimpunan Kokurikulum dan hari Jumaat Majlis Bacaan Yasin atau Silent Reading. Semasa perhimpunan, bahagian yang paling saya suka adalah semasa pasukan pancaragam memainkan lagu Negeraku, lagu Perak dan lagu Clifford Tercinta.





Perhimpunan kokurikulum pula akan menarik kalau ada persembahan kawad dari unit uniform. Kalau tiada persembahan kawad, komander akan memberikan arahan seperti latihan kawad asas. Semasa perhimpunan kokurikulum, pelajar yang berjaya dalam sukan dan kokurikulum akan menerima sijil, trofi dan pingat mereka secara rasmi.


Pelajar SMK Clifford memang sangat komited terhadap sukan dan kokurikulum. Bola sepak, hoki dan ragbi adalah permainan utama sekolah ini. Sepak takraw pula pilihan utama pelajar 'orang asli'. PKBM sentiasa cemerlang dengan persembahan kawad kaki. Robotik, selalu dekat di hati saya.


Enam tahun saya di SMK Clifford, rasanya saya tak pernah rajin menjalani rutin sebagai guru. Saya guru yang malas. Malas nak tulis buku rekod, malas nak semak buku latihan, terutamanya PBS, malas nak pergi mesyuarat, malas nak datang sekolah ganti, malas nak menggubal kertas peperiksaan, malas buat headcount dan macam-macam lagi penyakit malas ada dalam diri saya. Saya cuma suka membalut buku, mengajar dan menyemak kertas peperiksaan. Saya selalu teruja nak tahu pencapaian pelajar saya. Bila fikir balik, rupa-rupanya saya seorang yang teruk, ooopsss!




Tapi itulah kenangan. Sedar tak sedar, sebenarnya saya rindu rutin saya di Clifford. Tapi dah 6 bulan saya tinggalkan Clifford. Clifford masih dihati saya. Memori yang tercipta, kekal di kotak ingatan saya, InsyaAllah.


28/2/2014 - 28/9/2014
Dah lengkap 6 bulan saya di Kolej Matrikulasi Sarawak.
(^__^)