Power Point Pertandingan Dapur Solar (Cooking With Nature)

Semasa saya mengajar di sekolah dulu, saya dilantik menjadi guru pembimbing pasukan Dapur Solar/ Solar Oven untuk Karnival Sains dan Teknologi. Saya mula jadi guru pembimbing daripada tahun 2008 hingga tahun 2013. Tujuh tahun. Lama kan. Sempat berevolusi daripada dokumentasi menggunakan folio kepada dokumentasi menggunakan Power Point. Daripada dua orang peserta kepada tiga orang peserta. Daripada Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris.


Al-kisah saya terjumpa pendrive lama. Bila tengok Power Point ni, teringat kisah lama. Ketekunan merekacipta dapur solar dan kemudian membuat power point bersama peserta. Bukan senang, dan berhari-hari menyediakannya. Rasa macam rugi pulak dibiarkan Power Point ni hilang bersama pendrive lama ni lagi. Jadi saya kongsikan di sini. Mungkin ada yang teringin nak tengok untuk rujukan. Tapi terpaksa la tukar format kepada video untuk menjaga hak cipta pasukan yang bertanding


Tahun 2013





Tahun 2012



Semoga perkongsian ni berguna untuk cikgu-cikgu guru pembimbing dan peserta Cooking With Nature Science and Technology Carnival. Kalau nak tengok banyak lagi contoh dapur solar, jemputlah tengok rakaman video Pertandingan Dapur Solar Peringkat Daerah Kuala Kangsar.