PdPc: Cara Mudah Menggunakan Kod QR



Pertama: Tunjukkan Contoh Tugasan 
Anda boleh membuat QR untuk menghubungkan pelajar dengan contoh kerja yang berkualiti seperti persembahan Power Point, video, grafik model dan sebagainya.


Kedua: Bantuan Tutorial untuk Kerja Rumah
Tambahkan kod QR untuk tugasan kerja rumah. Pelajar yang sedang bergelut atau yang terperangkap boleh menonton tutorial video berkaitan kerja rumah yang diberikan.


Ketiga: Kandungan Multimedia
Penggunaan popular untuk kod QR dalam pendidikan adalah untuk menambah kandungan multimedia seperti video, gambar berwarna, gambar 3D, stimulasi pada helaian bercetak seperti buku ataupun kertas. Ia seperti batu loncatan dalam perjalanan untuk mendigitalkan buku teks dan lembaran kerja sepenuhnya.


Keempat: Contoh Penyelesaian/Jawapan pada Latihan
Dengan meletakkan jawapan kepada soalan dalam talian dan menghubungkan dengan kod QR, pelajar boleh mencuba penyelesaian mereka sendiri sebelum menggunakan kod untuk menyemak jawapan yang betul. Bukan sahaja ini cara baru untuk pelajar mencari jawapan, sekali lagi membolehkan guru menggunakan media interaktif untuk membentangkan penyelesaian secara lebih teliti dan menarik.


Kelima: Akitiviti Makmal lebih Interaktif 
Kod QR mana model, slaid mircoskop, radas, alat pertukangan dan sebagainya. Apabila pelajar mengimbas kod QR tersebut, mereka boleh mendapatkan maklumat seperti cara penggunaan dan langkah berjaga-jaga.




Keenam: Latihan Tambahan
Terdapat pelajar yang memerlukan soalan tambahan untuk mengelakkan mereka membuang masa menunggu pelajar lain menjawab soalan. Jadi letakkan kod QRpada kertas latihan supaya pelajar dapat menjawab lebih banyak soalan. Secara tidak langsung, dapat menjimatkan kertas.


Ketujuh: Galeri Walks
Gunakan kod QR untuk berkongsi kerja pelajar. Pelajar atau kumpulan pelajar boleh membuat rakaman video atau audio mengenai apa yang mereka pelajari. Mereka juga boleh menggunakannya untuk menerangkan proses atau menunjukkan cara menyelesaikan masalah. Muat naik rakaman mereka ke sumber Internet seperti YouTube, Dropbox atau Google Drive. Pautkan kod QR ke rakaman untuk membuat perkongsian kerja dengan seluruh kelas seketika.


Kelapan: Buat Stesen Pembelajaran
Letakkan kod di kawasan yang berbeza di dalam bilik yang akan membawa murid ke aktiviti, video atau kandungan dalam talian yang berlainan.


Kesembilan: Explore Race
Bentukkan pelajar kepada beberapa kumpulan dan beri arahan kepada mereka untuk mencari pecahan kod QR. Apabila mereka dapat menggabungan kod QR dan mengimbasnya, mereka akan memperoleh clue seterusnya.


Kesepuluh: Maklumbalas peserta program
Sediakan borang Google, kemudian tukarkan link borang google kepada kod QR. letakkan kod QR pada buku program, brochure, banner dan sebagainya untuk mengetahui maklum balas peserta. Antara program adalah seperti Mesyuarat Agung PIBG, Hari Kokurikulum, Hari Bersama Waris, ceramah motivasi dan sebagainya. Kursus untuk guru pun boleh!.