Setahun Selepas Bengkel Apple Teacher

Bengkel Apple Teacher 2019 dijalankan pada 2&3 Disember di Menara CIMB, bersebelahan dengan KL Sentral. Kali pertama saya masuk ke bangunan yang mempunyai  keselamatan yang ketat dan kali pertama juga saya masuk ke futuristic classroom, dengan dua screen yang sangat besar (rujuk gambar kecil tu) dan kerusi meja yang beroda. 

bengkel apple teacher

Bengkel ini untuk apple teacher yang ada iPad. Aktiviti semasa bengkel ini lebih menghasilkan video PdP menggunakan Keynotes dan iMovie. Dalam bengkel ini, perkara yang amat mengambil perhatian saya adalah tracing gambar di keynotes menggunakan Apple Pencil untuk menghasilkan lukisan sendiri. Jadi, kalau tak pandai melukis pun, dapat juga melukis kan...dan yang kedua yang menarik perhatian saya, adalah daripada lukisan yang kita trace, dapat menghasilkan animasi. Dan yang terakhir, saya suka sangat perkongsian sifu2 apple tentang menghasilkan video. Sebelum ini, saya memang tahu, daripada Power Point dapat menghasilkan video, tapi secara peribadi, saya rasa guna keynotes dan iMovie lagi mudah...dan kalau nak mudah lagi, screen recording saja.

sebenarnya, saya baru je berkenalan dengan apple device. iPad Pro adalah device pertama saya. Saya beli pada awal tahun 2019 mengantikan tab Lenova Yoga saya yang tak rosak pun, cuma sedikit retak pada skrin sebab terpijak (sedihkan). Saya nak beli tab yang ada stylus pen, sebab lagi mudah untuk tulis formula kimia berbanding taip. Ketika itu saya memilih antara surface dan iPad Pro. tapi akhirnya saya beli iPad sebab surface kena beli online dan saya tak ada kawan yang pakai surface pada ketika itu. Kenapa iPad Pro? jujur waktu beli saya tak tahu ada beza antara iPad, iPad Air dan iPad Pro. Saya pilih iPad Pro sebab ia adalah product terkini...haha

Selepas setahun, sekarang device apple saya dah makin bertambah. Daripada hanya iPad Pro, smart folio (keyboard) dan Apple Pencil, tahun ni saya beli MacBook Pro, Magic Mouse, dan yang terbaharu apple AirPods Pro....iPhone? bersabarlah dulu. Saya sayang lagi Huawei ni. Software yang paling kerap saya gunakan dalam iPad adalah keynotes, iMovie, notability dan power point. iPad ni jadi penyelamat saya apabila kena mengajar online. saya akan share screen iPad dalam google meet, dan semak tugasan pelajar dalam google classroom. kadang-kadang saya buat video daripada screen recording. Tiap-tiap hari guna iPad untuk mengajar online.

Bagi MacBook pulak, saya beli prelove saja. Saya beli sebab internet capture lagi laju berbanding laptop sedia ada saya dan MacBook ni boleh support OBS. lap top saya perlu upgrade kalau nak install OBS. Dan ada satu lagi sebab saya beli MacBook ni, tapi, biarlah rahsia... anyway, iMovie macOS lagi best dari iMovie dalam iPad. kalau nak buat video, tak perlu dah guna filmora (untuk video style saya).